PL EN DE

Błękitny PiotruśMateriały szkoleniowe> Praca żagli

Praca żagli

Siła aerodynamiczna – powstawanie.

Strugi wiatru napotykając na żagiel dzielą się na dwie części: nawietrzną i zawietrzną. Od strony nawietrznej tworzy się nadciśnienie (ciśnienie większe od atmosferycznego w wyniku spadku prędkości cząsteczek powietrza), a od strony zawietrznej – podciśnienie (ciśnienie niższe od atmosferycznego w wyniku przyspieszenia cząsteczek powietrza).

Pojawienie się podciśnienia i nadciśnienia wywołuje powstanie siły aerodynamicznej A skierowanej w przybliżeniu prostopadle do cięciwy żagla z kierunku od nadciśnienia do podciśnienia (zasada wyrównania energii, mianowicie – ciepły termos oddaje ciepło zimniejszemu otoczeniu, powietrze z przekłutego balonika uchodzi na zewnątrz do otoczenia, gdzie ciśnienie powietrza jest niższe niż w baloniku).

wiatr rzeczywisty

Wielkość siły aerodynamicznej zależy od:

smukłość i wybrzuszenie żagla

Mówiąc o kształcie żagla szczególnie zwracamy uwagę na jego:

Profil żagla powinien być tak dobrany, aby największa głębokość żagla występowała bliżej masztu, natomiast w pobliżu liku wolnego żagiel był płaski.

Wybrzuszenie żagla to stosunek głębokości żagla mierzonej na wysokości środka ożaglowania do długości cięciwy żagla. Na słabych wiatrach powinno się używać żagli głębszych, tj. o dużym wybrzuszeniu.

Smukłość żagla to stosunek wysokości żagla do jego podstawy, korzystne jest wysmuklenie żagla.

Wartość siły aerodynamicznej A rośnie wprost proporcjonalnie do kwadratu prędkości wiatru pozornego opływającego żagiel, gęstości strugi wiatru i powierzchni żagli. zależy również od kąta natarcia (kąt natarcia – kąt między cięciwą żagla a kierunkiem wiatru pozornego).

Przy katach natarcia od 90o do 45o siła aerodynamiczna niewiele się zmienia, od 45o do 10o wzrasta znacznie i poniżej 10o gwałtownie spada.

Kąt natarcia powinien być mniejszy przy silniejszym i większy przy słabszym wietrze. Optymalny kąt natarcia przy żegludze od bajdewindu do ostrego baksztagu to 10o – 20o. Przy dalszym odpadaniu wartość optymalnego kąta natarcia wzrasta, aby w fordewindzie osiągnąć wartość 90o.

Zbyt mocno wybrane żagle prowadzą do zmniejszenia prędkości jachtu, zwiększenia dryfu i przechyłu wskutek zmniejszenia siły ciągu i zwiększenia siły przechylającej.

Zbyt słabo wybrane żagle wywołują spadek prędkości jachtu wskutek zmniejszenia wartości siły aerodynamicznej.

4.4.1 Zasada ustawienia żagli:

4.4.2 Poprawienie sprawności aerodynamicznej – współpraca żagli.

Sprawność aerodynamiczna ożaglowania to stosunek składowych siły aerodynamicznej: siły ciągu do siły przechylającej. Wysoka sprawność aerodynamiczna ożaglowania jachtu polega więc na uzyskaniu dużej siły ciągu przy stosunkowo małej wartości równocześnie występującej siły przechylającej.

W przypadku dwóch lub trzech żagli występuje zagadnienie oddziaływania tych żagli na siebie. Mówi się wówczas o współdziałaniu żagli na kursach ostrych i kursach pełnych.

Współdziałanie żagli na kursach ostrych, szczególnie grota z żaglem przednim (fokiem), polega to na zmniejszeniu prędkości przepływu strugi powietrza (wiatru) po stronie nawietrznej foka z powodu obecności grota. Dzięki temu wzrasta siła aerodynamiczna powstająca na foku.

Poprawienie sprawności aerodynamicznej

Niestety jednocześnie jest to strona zawietrzna grota, więc można by spodziewać się jednoczesnego osłabienia siły działającej na grocie. Badania w tunelach aerodynamicznych wskazują jednak na coś innego. Grot z powodu obecności masztu przy krawędzi natarcia wiatru, jeśli postawiony jest sam (bez foka) jest żaglem niezbyt sprawnym aerodynamicznie, ponieważ wspomniana obecność masztu powoduje odrywanie się strug wiatru, wskutek czego powstające podciśnienie jest niewielkie. Obecność foka przy grocie porządkuje przepływ strug wiatru – „dokleja” je do zawietrznej grota, czym usprawnia ten żagiel.

Warto jednak wiedzieć, że prawidłowe ustawienie foka, czyli takie, aby strugi wiatru spływające z foka nie zaburzały pracy grota jest konieczne, aby oba żagle pracowały optymalnie.

"To profesjonalna firma. Cokolwiek zorganizują, robią to na 100%. Dobrze się z nimi pływa i pracuje, kto raz trafi na BP, ten nie chce już żeglować z nikim innym.
Sprzęt jest zadbany, a kadra starannie dobrana, każdy kto do niej trafi jest z tego dumny. Lubię to!"

~ Emilia Krystowczyk ~

"Spędziłem cudowny weekend pod żaglami.Tak mi się fartnęło że trafiłem na mega pogodę. Do tego pływałem najfajniejszą łódeczką jaką miałem okazję kiedykolwiek "KIEROWAĆ". Nie wiem jak to możliwe ale to, co słyszałem na kursie na patent o środku ożaglowania wypadającym w środku oporu bocznego było teorią, TERAZ poznałem ideał: Raptor 26 - jak dla mnie KWINTESENCJA mazurowania :)"

~ Marcin Staszak ~

"Też polecam. Znamy się od podstawówki. Współpracowaliśmy parę ładnych lat - także z czystym sercem gorąco polecam, bo ta firma trzyma jakość, a ich kursy na żeglarza to prawdziwe kursy - tam zdobędziesz umiejętności i doświadczenie a nie tylko papierek ;)"

~ Aleksandra Kułdo ~

"No więc było tak: ostatni tydzień spędziłem z Małżonką na pokładzie s/y "Bonawentura" na Wyspach Kanaryjskich. Panie, Panowie - to było coś! Absolutnie fantastyczny czas! Z tego miejsca pragnę bardzo gorąco podziękować wszystkim, z którymi tam byliśmy za rewelacyjną atmosferę. (...) No i podziękowanie dla "Bonawentury" - to jest jacht, który ma w sobie jakiś Conradowsko-Londonowski czar i urok. Ludzi kochających żagle gorąco zachęcam do zawitania na jego pokładzie, uwierzcie mi: warto!"

~ Aleksander Kyc ~

"Kapitan elegancko radził sobie w trudnych warunkach pogodowych. W każdej sytuacji zachowuje opanowanie. Jest ciepłą osobą. Potrafi kreatywnie zagospodarować czas - pokazała nam ciekawe miejsca. Nabyliśmy wiele nowych umiejętności i podszkololiśmy się w sztuce żeglowania morskiego. Swoją grą na gitarze zapewniła super atmosferę na jachcie. Według nas Emilia jest bardzo dobrym Kapitanem z dużą wiedzą i odpowiedznim podejściem do załogi."

~ Aleksander, Anita, Paulina, Marcin, Michał, Nina, Julka, Zuza ~

Nasi partnerzy

Katalog 2016

Katalog 2016

Szkoła Żeglarstwa
dla dorosłych
i studentów

Pobierz  

Newsletter

S/Y Bonawentura Sp. z o.o. operator marki P.M.B.Ż
"Błękitny Piotruś"

Siedziba i biuro sprzedaży

ul. Uphagena 8
80-237 Gdańsk

Godziny otwarcia

9:00 - 17:00 (pon. - pt.)

Kontakt

  biuro@blekitnypiotrus.pl

Rezerwacja telefonicznie

  +48 58 3454543